Thursday, July 21, 2011

kesian adik aku sorang nih..

BISMILLAH

post arini lebih kepada kekeluargaan sket.

"kalu nk post pasal keluarga, baek ko post kat majalah je. Blog ni utk seronok2 suke2 je ye. harap maklum"

-perlu aku kesah ko suro aku post ape?-

blog kali ni pasal adik aku si Paan / Farhan. Sian kat dia.
dulu lepas ayah aku meninggal kan, nenek kami la yg jaga kami kjap (sbb ayah aku wasiatkn kami berdua kpd wan aku utk jaga). So there were a lot of times we've been through together. Kirenye aku paham adik aku ni lebih dari family members yg laen la kirenye (yeke?)

baru2 ni die ade amek shiken (periksa dlm bahase jepun). Yela, die ni blaja kat UNISEL dlm program JAD (Japanese Associate Degree) yakni persediaan ke Jepun.

Lepas abes periksa tu die balik la kat rumah. Pastu dalam beberapa hari, banjir melanda kawasan rumah kiteorg. Dalam post ni ade bgtau. So, kiteorg ramai2 tolak Lucy ke tempat tinggi. Lepas kejadian tu, die kne demam. Tu la, sape suro xnak mandi lepas main banjir! tgk aku, lepas bergelumang air banjir, tros aku mandi pkai sabun Lifebuoy! (promote! syarikat Lifebuoy kne bayau haku ni!)

pastu kan, mase demam tu, die terima call plak dari universiti die memberitahu yg die x pass exam, kne re-sit exam. Sian gile kat die. SEDIH BEB! Muke die tabah je. Tu la ko! banyak main2 dari main2! Aku plak yg sedih lebih2. patot bagi semangat.

Die kne balik kat hostel die sbb buku sume tertinggal kat hostel. da la x de org kat hostel. da la tgh demam. Sedih nya adik aku ni.. xtau la kalu aku yg kena. Ya Allah, jauhkn la aku daripada ujian yg berat. aku takot xleh pikul..........

Lepas cakap ngn mak aku and family members yg laen, die pon balik ke hostel. da la tengah malam.

dalam perrjalanan, aku bulatkn fikiran aku utk do something. org tgh depressed ni perlukn bantuan dan sokongan.

so, aku pon mengofferkn diri aku utk teman die sepanjang masa sampai die abes exam tu. aku applied cuti keje utk 2 hari and aku x kire aku nk teman gak die cane2 pon! mak aku kate okay je and family aku pon encourage aku wat camtu. Paan pon cam seronok je. Yela, bila lagi aku nk bjase kat keluarge kalu bukan time cani kan.

Dulu seblom ayah aku meninggal pon, arwah penah jaga kami berdua yg demam serentak dulu. sampai x tido malam. even kalu pukul 2-3 pagi aku muntah, ayah aku akn bangun & lapkn muntah aku. Dulu kalu aku asthma, dia la yg jd x keruan & kecuakan. Ibu aku rilek je, sbb die melahirkn 6 org anak, so she knew what we were facing and how to solve them.

I definitely want to become like my dad! Aku inspired utk jadi doktor pon disebabkn that incident, I swear to Allah. I love you, ayah.

To become a good doctor, I MUST know what my patient feels and thinks. So I must have a strong empathy!

So arini ialah first day. Aku g Tesco and beli groceries. Aku masak utk adik aku bubur nasik, sup sayur+ayam and fried dace fish (favorite ayah aku, so do we). Dgn demam2 die gi stadi. Kuat gile! Aku pon xtau kalu aku larat. hopefully you'll get better in no time paan!

Kuatkn semangat paan! you can do it! sian ko...

p/s: blaja awal lenkali! (ini nasihat utk aku sbenarnye. slalu study bile esoknye nk exam. hihihihi)

4 comments:

  1. gambate kudasai paan-san!!! kikikiki......

    xpe wehh.. Allah xuji org tu klu org tu xmampu. ko tabah k??

    ReplyDelete
  2. thanx para. die da sihat. tadi die wat exam pon ok jek. aku pon nak balik umah ni. ngantok seharian x tidoq!

    ReplyDelete
  3. aku sedih la baca post ko tu... xsangka dalam kegedikan ko, tersimpul rasa kasih sayang dan perihatin (mampos ko bangga aku puji kan??)

    ReplyDelete
  4. hahaha. manusia ni ade dark side nye. cuma aku x tunjuk lagi.

    ReplyDelete

About Me

My photo
FREE FOOD, CUPCAKES, CUPS, CAKES, FREE, FOOD.